søndag 7. november 2010

Ekstern vurdering

Uke 44 fikk vi besøk av Nettverk Nordmøre som skulle vurdere skolen vår. Tema var som nevnt tidligere: lesing i alle fag. De ble noen hektiske dager hvor alle ansatte, elever og mange foreldre skulle intervjues, dette sammen med observasjon av undervisningen. Mandag.tirsdag og onsdag gikk med til dette, mens vi på torsdag fikk presentert en rapport som ble laget på grunnlag av observasjoner, intervjuer og sikkert andre ting.
I følge rapporten var det mange ting vi var flinke til når det gjelder lesing i alle fag. Elevene kunne mange ulike strategier for å bli gode lesere. Som ventet var det også ting vi kunne ta tak i og bli enda bedre til. Vi fikk tips om å tilrettelegge og tilpasse undervisningen bedre til hver enkelt elev, ikke bare de svake, men også de sterke. Vurererne pekte også på noe som vi visste fra før, hvordan få de eldste guttene på skolen til å få lyst til å lese? Det viste seg gjennom intervju at jo eldre guttene ble, jo mindre likte de å lese. Vi har diskutert mye på hvordan vi skal få frem/bevare lesegleden hos de fleste av guttene. (En må passe på å ikke generalisere, for de gjelder jo ikke riktig alle guttene da) Dette er noe vi har lyst til å ta tak i å jobbe med fremover. Vi har allerede mange av planene klare!
Min erfaring er at det er veldig nyttig med ekstern vurdering. Flott at de kommer inn folk med andre "briller", for å se hvordan vi driver skolen. På denne måten får en utviklet både seg selv og skolen til det beste for elevene.

5 kommentarer:

  1. Alltid interessant og lærerikt med besøk av eksterne folk. Kjekt med gode råd og tips til hva man kan gjøre for å bli bedre i jobben. Fikk dere noen konkrete ideer til hvordan man skal inspirere de eldste guttene til å lese?

    SvarSlett
  2. Gi beskjed når dere har funnet den gode metode for å få gutter til å lese..!

    SvarSlett
  3. Godt nytt år!

    Jeg er helt enig med deg. Ekstern vurdering kan være veldig nyttig. Det burde være et naturlig innslag i alle klasserom. Dessverre tror jeg at mange er negative til dette av frykten for dårlige tilbakemeldinger. Flott at Nettverk Nordmøre vektlegger dette (gjelder det alle skolene?).

    SvarSlett
  4. Hva er det som er gutters sperring på lesing, tro? Ved Meldal vgs har vi erfart at guttene er interessert i lese så lenge det er yrkesfaglig rettet. Det vil si at de kan lese dersom temaet er f.eks biler. Når de får presentert noe skjønnlitterært, blir det imidlertid vanskeligere. Tema jakt, og ikke bare damejakt, er også interessant. Kanskje vi må la guttene bli introdusert for skjønnlitteratur gjennom Jack London og Helge Ingstad i stedet for Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie ...

    SvarSlett
  5. Gutter og lesing kan være en nøtt. Jeg har en gutt hjemme som er 10. Leste lite de første årene. Mye Donald...Så leide vi Harry Potter. Og dermed var han i gang. Døgnet rundt. Jeg hjalp han med å skaffe tomme medisin-flasker for han skulle lage ulike eliksirer! Kjepper skulle pusses til å bli tryllestaver. Nå leser han bok nr 3 i serien for 2. gang. Så det nytter, men jeg tror vi må tilpasse..Jeg har prøvd noe lignende med noen gutter i en 10. klasse. Vi kan ta litt om det på samlinga i februar?

    SvarSlett